A nem formális tanulás értéke

Mi az a nem formális tanulás? 

A tanuláselméletek 3 különböző tanulási formát különböztetnek meg. 

1. A formális tanulás az, ami az iskolarendszer - legyen az általános iskola, középiskola, vagy egyetem - sajátossága. Jellemzően a tanárnál van a tudás, amit meghatározott keretek között ad át a tanulóknak, sokszor előadás formájában. A formális tanulási rendszerekben kiemelten fontos a lexikális tudás, illetve a tanulók tudását egy központi rendszer által meghatározott mutatók által értékelik. 

2. Az informális tanulás akkor történik, amikor a mindennapi életünket éljük és új információk, élmények, ingerek érnek. Gyerekként informálisan tanulunk szociális készségeket a játszótéren, felnőttként is gyakran, például amikor először utazunk ismeretlen eszközökkel vagy ismeretlen kultúrákba.

3. A nem formális tanulás pedig egy olyan forma, ahol bár vannak képzők és adnak is a tanulási folyamathoz tartalmat, de kiemelkedően fontos a résztvevők egyéni tapasztalata és tudása, ami a tanulási folyamatban megosztásra kerül. A tanulás nem frontális előadások mentén kerül megosztásra, hanem olyan tevékenységek mentén, amelyek saját tapasztalatot, élmény adnak először és annak az élménynek a feldolgozása, értelmezése jelenti a tanulás lényegét. A nem formális oktatás módszertana rendkívül sokszínű, mindenképp interaktív és nem értékeli a megszerzett tudást, hanem csoportos- és önreflexióra ad lehetőséget.

    A jelenlegi formális oktatási rendszer -hiába vannak fantasztikus szakemberek a rendszerben- napról napra távolabb kerül mindazon technológiai fejlődéstől, amely egy teljesen új információ- és kompetenciafejlesztésre ad lehetőséget minden generációnak. Ugyanakkor a környezeti és társadalmi ‘fenntarthatatlanság’ ténye itt kopog az ajtónkon. A nem formális tanulási módszertanok és rendszerek gyorsabban tudnak reagálni a környezet és a tanulók igényeire és környezeti kihívások összefüggésének megértésére, illetve a lokális, vagy globális szintű megoldások keresésére. Ebben a jelenlét gyakorlása, a kritikai gondolkodás, a kreativitás, és olyan szociális képességek, mint az empátia, együttműködési készség, adaptációs képesség egyre nagyobb jelentőséggel bírnak. 

      Az Európai Unió több éves kutatás után publikálta a Zöld Kompetenciarendszert (Green Competence Framework - CGF), ami átfogó képet nyújt arról, hogy milyen kompetenciákra van, vagy lenne szüksége a jelen és jövő generációinak. A Szatyor Egyesületben arra törekszünk, hogy minél több olyan programot valósítsunk meg, ahol a nem formális módszertanok megismerése és használatuk elsajátítása a cél. Résztvevőink ifjúsági vagy más szektorban és célcsoporttal dolgozó, oktatással foglalkozó szakemberek, fiatal felnőttek, illetve a téma iránt érdeklődők, bármilyen korosztályból. A GCF megismertetésén túl fontosnak tartjuk azt kiegészíteni olyan kompetenciaterületekkel, amiket az utóbbi 3 évben gyűjtöttünk össze a projekjeink résztvevőitől.

       

      Célunk, hogy a nem formális módszertanok helyet kapjanak a formális oktatási rendszerben, azt színesítve, aktualizálva. A kettő remekül tudja, tudná minél jobban kiegészíteni egymást. Ezzel sokkal nagyon lehetőség adódna arra, hogy minél több ember értse a világban zajló történések összefüggéseit, ökológiai szempontokat figyelembe véve hozzon az életét és a környezetét befolyásoló döntéseket, illetve aktívan részt vegyen ilyen irányú közösségi kezdeményezésekben. 

      További olvasnivalók a Tudástárban:

      A nem formális tanulás értéke

      1. A formális tanulás az, ami az iskolarendszer - legyen az általános iskola, középiskola, vagy egyetem - sajátossága. Jellemzően a tanárnál van a tudás, amit meghatározott keretek között ad át a tanulóknak, sokszor előadás formájában. A formális tanulási rendszerekben kiemelten fontos a lexikális tudás, illetve a tanulók tudását egy központi rendszer által meghatározott mutatók által értékelik. 

      Read more »

      Mit jelent öko-intelligensnek lenni?

      Ha fontos számunkra a környezeti fenntarthatóság, akkor ahhoz, hogy tudatosan éljük mindennapjainkat, megértsünk összefüggéseket és ezek mentén az értékrendszerünknek megfelelő döntéseket hozzunk, egyfajta ökoműveltségre, öko-intelligenciára van szükségünk. Ez ma már egy szinten említhető a logikai vagy érzelmi intelligenciával (1).  Az iskolában tanulunk fontos dolgokat, amiknek egy része később jó eséllyel megkérdőjeleződik. A médiából, különösen a közösségi felületekről folyamatosan ömlik ránk az infó, aminek ha tetszik, ha nem, tetemes része megalapozatlan tényekre épül, illetve manipulatív. Sokszor a információkat generálók és megosztók szándéka nem is feltétlenül negatív, de félreértésekre adhat okot és egyértelműen nem segíti a tisztánlátást egy olyan korban, ahol a legnagyobb szükség van a tudatos cselekedetekre. 

      Read more »

      Mik azok az önkéntes projektek?

      A Szatyor Egyesület környezettudatos szemléletformálás területén aktív civil szervezetekkel vállal partnerséget, akik csoportos, vagy egyéni hosszú távú  önkéntes fogadó projekteket indítanak el, vagy már meg is valósítják azokat. 

      Read more »

      Az önkéntesség ereje

      Az önkéntesség olyan tevékenység, amit egyénileg vagy csoportosan is lehet végezni és bár fizetést nem kapunk érte, de cserébe miénk a dicsőség, hogy segíthetünk másoknak. Választ jelenthet egy szándékra, egy hívásra, amit vezérelhet akár egy közösség támogatása, társadalmi problémák megoldása vagy a szolidaritás erősítése is, mint cél.

      Read more »

      A kibogozott textil

      „ Nincs mit felvennem…. – és én is itt az őszi szezonban! Veszek valami új ruhát!” Tudtad, hogy mi egy átlagos ruhadarabod életciklusa? Hogy a textiliparnak milyen társadalmi és környezeti hatásai vannak?

      Read more »

      Nézd, itt vannak az aktuális futó projektjeink:

      PoET projekt

      Egyre több a környezeti kérdésekkel foglalkozó projekt, és egyre nagyobb szükség van a projektek fenntarthatósági gyakorlatának javítására. Másrészt kevés olyan oktató van, aki rendelkezik az e témákkal kapcsolatos magas színvonalú képzések megtartásához szükséges kompetenciákkal. Az EU készülő E+/ESC zöld stratégiájával a zöld projektek száma még inkább növekedni fog, így a zöld kompetenciák fejlesztésére képzett oktatók iránti kereslet valószínűleg jelentősen megnő.

      Read more »

      VOW - The Value Of Waste

      A The Value Of Waste három szervezet partnerségi projektje, amelynek célja, hogy kíváncsiságot ébresszen és egyszerű megoldásokat kínáljon a hulladékgazdálkodás globális problémájára.

      Read more »

      Kisebbségek Közösségben - nemzetközi együttműködés

      A Kisebbségek Közösségben képzéssorozat két személyes alkalomból és három online egyéni beszélgetésből áll, melyeket összesen 15 résztvevő vesz részt, Magyarországról, Szlovákiából és Szerbiából. A program központi témája az önismeret és a közösségi folyamatokban való tudatos jelenlét. A módszerek a tapasztalati tanulásra és a mindennapi életbe való integrálásra összpontosítanak, a tréning nyelve magyar.

      Read more »

      CHECKMATE projekt

      A CHECKMATE egy Erasmus+ program (KA220-YOU) által finanszírozott, több ország partnerségén alapuló nemzetközi projekt, amelynek célja az ifjúságsegítők kompetenciáinak megerősítése és a fiatalok kritikus gondolkodásra alkalmas eszközökkel való felvértezése az éghajlati félretájékoztatás leküzdése érdekében.

      Read more »

      Erdő Mindenkinek

      Az erdő terének energiával feltöltő, nyugtató és gyógyító ereje minden ember számára elérhető. Ugyanakkor több társadalmi rétegnek ez nem egyértelműen adott a mindennapok gyakorlatában. .

      Read more »

      CLIPS Közösségi Tréning

      A tréning során a résztvevők megismerkednek a CLIPS keretrendszerrel és különböző csoportdinamikával kapcsolatos módszerekkel. A képzés célja, hogy a résztvevők képesek legyenek hatékonyan kezelni a közösségfejlesztés kihívásait és sikeresen átmenni a fejlődési folyamat különböző szakaszain. A képzést számos tapasztalt tréner vezeti, akik széles körű közösségi tapasztalattal rendelkeznek, így a résztvevőknek lehetőségük van gazdag tapasztalatokkal távozni és elmélyíteni tudásukat a fenntartható közösségi fejlesztés terén.

      Read more »

      A Társadalmi Innovátor Program

      A Szatyor Egyesület, az Inspi-Ráció Egyesület (Magyarország), a KompAkt Slovakia (Szlovákia) és a Zeleno doba (Szerbia) Társadalmi Innovátor Program keretében meghirdeti fiataloknak szóló közösségi facilitátor képzés sorozatát, melyben a jelentkezőket eljuttatja egy közösségi vállalkozás létrehozásának rajt vonalára.

      Read more »

      Seed to Plate Ifjúsági csere

      Megismertük, megvitattuk, megsütöttük, megkavartuk, megízleltük, körbejártuk, eltáncoltuk, kiköpültük, hazavittük, eljádszodtuk, lefotóztuk, végül a szívünkbe zártuk.  Talán ezek a szavak jellemzik leginkább a Szatyor szervezésében megvalósult ifjúsági cserét a fenntarthatóság és élelem témájában.

      Read more »

      Az önkéntesség ereje

      „Időt kell szakítanod embertársaidra, tégy valamit másokért, ha még oly apróságot is — valamit, amiért fizetséget nem kapsz, csupán a kitüntető érzést, hogy megtehetted.”

      Read more »