Élményeink az Erdő Mindenkinek projektben
Berecz Ági
A projektről
Az utóbbi években, talán a Covid óta egyre népszerűbbek a természetben tartott programok, egyre több cikk is jelenik meg arról, milyen sok pozitív hatása van ránk a természetben töltött időnek, mentális és fizikai értelemben is. Az elmúlt két évben zajló európai nemzetközi projektünk, az Erdő Mindenkinek (angolul Accessible Forest) továbbmegy ennél, és a felnőtt tanulók különleges csoportjaira fókuszál. A projektet német, lengyel, portugál és magyar civil szervezetek hozták létre, azzal a céllal, hogy a természetben zajló tanulási folyamatokat elérhetővé tegyék speciális, hátrányos szociális helyzetű csoportok számára. Oktatási és szociális területen dolgozó szakemberek egy csoportja két éve azt a célt tűzte ki maga elé, hogy átalakítsa, adaptálja az erdőben vezetett természetkapcsolat fókuszú sétákat olyan speciális célcsoportoknak, akik amúgy nehezen vagy egyáltalán nem férhetnek hozzá ezekhez a programokhoz, így idős, fogyatékkal élő, bevándorló csoportokkal dolgoztak, illetve itthon a digitális túlhasználat témájában érintett vegyes csoportokkal.
A projekt 2024 januárban indult, és most, 2025 őszén zárul, ezalatt a közel két év alatt négy országban vezettünk erdei sétákat és természetkapcsolat élmény programokat azzal a céllal, hogy jó gyakorlatokat hozzunk létre, és tapasztalatainkat megosszuk egymás között és a szélesebb közönséggel. A projekt magyar koordinátor a Szatyor Egyesület, a koordináló a Slysze Serce lengyel szervezet volt és azt az Erasmus+ felnőtt tanulási program keretében valósítottuk meg.
Mi Magyarországon egyrészt tizenéves iskolásokkal dolgozunk, másrészt olyan anyákkal, nőkkel, akik halmozottan hátrányos helyzetben élnek, anyák átmeneti otthonában vagy más intézményekben kapnak támogatást. Az Etyeki Nyelvoktató Német Nemzetiségi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola diákjai egy teljes éven keresztül minden évszakban részt vehettek a sétákon, a többi csoport pedig egy-egy eltérő helyszínen ismerkedett meg a természetben töltött idő áldásos hatásaival. A séták változatos helyszíneken történtek, Etyek és Budapest valamint Nógrád Megye vonzáskörzetében.


Sétavezetőink tapasztalatai
“A projekt kiemelkedő érdeme, hogy szabad hozzáférésű, természetkapcsolódás módszertani tananyagot biztosítunk minden érdeklődő számára.” mondja Babusa Helga, kulturális antropológus, szupervizor, a séták egyik vezetője. “A speciális célcsoportokkal való munka még jobban megmutatta az erdei programok mentális hatásainak fontosságát. Nagyon felemelő volt más országokból az ottani erdei séta programok vezetőivel szakmai eszmecserélni elméletben és gyakorlatban egyaránt, valamint az ezen az erdei területen működő hazai programvezetőkkel együtt gondolkodni és dolgozni a projektben.”
“Felemelő élmény volt természetkapcsolat programokat vezetni olyan kisgyerekes anyáknak, akik halmozottan hátrányos helyzetben élnek, akiknél a családon belüli erőszak, a függőségek, a mindennapi megélhetésért való küzdelem köreiből pár órás kitekintést adhat egy erdei séta. Ha nem lenne ez a kezdeményezés, akkor nekik a természettel való kapcsolódás szinte elérhetetlen lenne. Megismertem a velük dolgozó elkötelezett segítőket, szociális munkásokat, akik nélkül ezek a séták nem jöhettek volna létre, ők segítettek, hogy egyáltalán elérjük őket és fáradhatatlanul dolgoznak azon, hogy számukra a mindennapok könnyebbek, örömmel telik legyenek.” Berecz Ági, a projekt egyik szakértője.
“Nagyon felemelő élmény volt ebben a projektben dolgozni, mert miközben precíz, profi és hihetetlen sokszínű tudással rendelkező szakemberek dolgoztak együtt a legminőségibb szakmai anyagon, maga módszer nagyon is könnyed, inkluzív és sokféle szakembert hív még több féle emberrel való természetkapcsolati munkára.” Vásárhelyi Kriszta, kilinikai szakpszichológus, a erdei séták vezetője és szakértője.
“A természethez való vonzódás mindig is fontos része volt az életemnek. Az Erdő Mindenkinek projektben való részvétel, illetve a speciális csoportokkal való séták olyan fókuszokat hoztak, amik egy új személelet nyitottak számomra ebben a témában. Nagyon jó volt olyan szakemberekkel dolgozni akik olyan szenvedéllyel voltak jelen, ami hihetetlen inspirálóan hatott rám.” Kármán Erika, nem formális képző. projektvezető.
A projekt során itthon több alkalommal, szakmai napok keretében is bevontuk a pedagógusokat, segítő szakembereket, erdei séta vezetők egy csoportját a projekt által létrehozott pedagógiai kiadványok tesztelésébe, véleményezésébe, így velük együtt formáztuk, alakítottuk a segédletek végleges szövegét.


A projekt eredményei
A két éves munka végén ugyanis a projekt eredményeként pedagógusok, szociális munkások, segítő szakemberek vehetik a kezükbe azokat a tanulási segédanyagokat, amelyekkel ők maguk is kísérhetnek csoportokat a Természetben rekreáció és tanulás céllal. Ezek a kiadványok természetesen nem pótolják a hosszabb képzéseket és nem adnak részletes ismereteket sem a terepi vezetés, sem az erdei vezetés, sem az ökológia vagy biológia területén, ahogyan az egyes célcsoportokkal foglalozó segítő szakemberek képzéseit sem pótolhatják. Ám a hátrányos helyzetű csoportokkal foglalkozó szakembereknek szempontokat, támpontokat, módszertani hátteret adhat az erdei sétákhoz, illetve az erdei sétákban képzett vezetőknek speciális ismereteket arról, mire figyeljenek, hogyan készüljenek az idősekkel, fogyatékkal élőkkel, eltérő kulturális háttérrel rendelkezőkkel vagy a digitális túlhasználattal küszködőkkel.
2025 szeptemberében két remek programon tekinthettek be az érdeklődők a munkánkba. A projektcsapat meghívott szakértőkkel szeptember 19-én egy angol nyelvű online konferencián mutatta be a projekt eredményeit. Szeptember 21-én egy egész napos magyar nyelvű családi természet kapcsolat programmal színesített projektzáró programon vehettek részt az érdeklődők Etyeken a csodálatos Göböli Tónál.

