„Élő laboratóriumok és játékalapú tanulás az éghajlati félretájékoztatás sakk-mattja”

A CHECKMATE egy Erasmus+ program (KA220-YOU) által finanszírozott, több ország partnerségén alapuló nemzetközi projekt, amelynek célja az ifjúságsegítők kompetenciáinak megerősítése és a fiatalok kritikus gondolkodásra alkalmas eszközökkel való felvértezése az éghajlati félretájékoztatás leküzdése érdekében.
Az egyre növekvő dezinformációval szemben, különösen az éghajlatváltozás és a fenntarthatóság témájában, a projekt innovatív, oktatási és részvételi eszközökkel válaszol. A projekt a játékalapú tanulás és a Living Labs erejét használja fel a környezeti műveltség előmozdítására, a fiatalok elkötelezettségének erősítésére és az éghajlati kérdésekkel kapcsolatos, tényeken alapuló narratívák népszerűsítésére.
A mai fiatalok egy olyan, információban gazdag digitális világban mozognak, ahol az éghajlatváltozást gyakran tévesen mutatják be. A hamis vagy félrevezető környezetvédelmi állítások terjedése - akár a közösségi médián, akár a nem ellenőrzött befolyásolókon vagy az érdekek által vezérelt narratívákon keresztül - zavart, apátiát vagy akár az éghajlatváltozás elleni fellépés elutasítását is okozhatja.
Az ifjúságsegítők a frontvonalban vannak, mégis gyakran nem rendelkeznek a félretájékoztatás hatékony kezeléséhez szükséges eszközökkel és forrásokkal. Egyértelműen szükség van olyan oktatási megközelítések kidolgozására, amelyek magával ragadóak, kritikusak és együttműködőek, miközben igazodnak a nem formális tanulási módszertanokhoz.
A Checkmate öt szervezet partneri összefogásából született Lettország, Görögország, Ausztria, Magyarország és Románia civil szervezeti képviselteteik magukat, hogy közösen hozzanak létre és kísérleti jelleggel alkalmazzanak olyan innovatív megoldásokat, amelyek fokozzák a fiatalok megfelelő ítélőképességét az ökológiai témákhoz köthető félretájékoztatással szemben.
A projekt a közösen tervezett tevékenységek révén:
- Az ifjúságsegítők számára oktatási segédanyagokat tartalmazó eszköztár kidolgozása az éghajlattal kapcsolatos félretájékoztatás kezelésére.
- A „Climate Checkmate” szimulációs játék megtervezése és tesztelése, amely egy magával ragadó, forgatókönyv-alapú társasjáték a környezeti megértés és vita előmozdítására.
- Élő laboratóriumok létrehozása és működtetése minden partnerországban - olyan helyszínek, ahol a fiatalok gyakorlatias, közösségvezérelt módon vizsgálják, tesztelik és értékelik az éghajlatvédelmi állításokat és kezdeményezéseket.
- Az eredmények széles körű népszerűsítése, erős terjesztési ökoszisztéma létrehozása, amely más oktatók, szervezetek és hálózatok általi elfogadásra ösztönöz.
Fő témák:
- Fenntarthatósági oktatás
- Kritikai gondolkodás és médiaműveltség
- Gamifikáció a nem formális tanulásban
- Részvételi módszerek és helyi szerepvállalás
- Az ifjúság szerepvállalása és az uniós értékek

Our Partners in the project:
Az EFE egy ifjúságra összpontosító szervezet, amely elkötelezett a fenntartható fejlődés, a kritikus környezeti nevelés és az innováció mellett az ifjúsági munkában. Az EFE projektkoordinátorként biztosítja a projekt általános koordinációját, pénzügyi irányítását és a projekt eredményeinek stratégiai végrehajtását. Az EFE irányítja a terjesztési erőfeszítéseket és a szakpolitikai integrációt is.
Az EMOTIC komoly tapasztalattal rendelkezik a játékosítás, a fiatalok bevonása és a motivációs intelligencia terén az oktatásban. A Climate Checkmate szimulációs játék (WP3) vezetőjeként az EMOTIC irányítja a játék alaptermékének társtervezését, prototípus-fejlesztését és tesztelését, és támogatja az oktatási eszköztár fejlesztését.
A ROES egy szociális szövetkezeti vállalkozás, amely a kreatív tanulás, a nem formális oktatás és a környezeti fenntarthatóság területén szerzett tapasztalatokkal rendelkezik. A ROES felelős a WP2 irányításáért és a projektkoordináció (WP1) társvezetőjéért. A részvételi oktatási eszközök és módszerek tervezésében szerzett szakértelmük kulcsfontosságú lesz az eszköztár sikeréhez.
Az ACDC támogatja a közösségfejlesztést, az állampolgári nevelést és a kulturális tudatosságot. Az ACDC az 5. munkacsoport (Mainstreaming és inspiráció) vezetőjeként biztosítja, hogy a projekt eredményeit széles körben megosszák és elfogadják. A hangsúlyt a hatásos terjesztésre, az érdekelt felek elérésére és a közösségépítésre helyezi.
A program az Erasmus+ Program társfinanszírozásával valósul meg.
