PoET projekt

Published on 25 June 2025 at 13:00

Egyre több a környezeti kérdésekkel foglalkozó projekt, és egyre nagyobb szükség van a projektek fenntarthatósági gyakorlatának javítására. Másrészt kevés olyan oktató van, aki rendelkezik az e témákkal kapcsolatos magas színvonalú képzések megtartásához szükséges kompetenciákkal. Az EU készülő E+/ESC zöld stratégiájával a zöld projektek száma még inkább növekedni fog, így a zöld kompetenciák fejlesztésére képzett oktatók iránti kereslet valószínűleg jelentősen megnő.

A projekt célja, hogy növeljük a rendelkezésre álló ökotrénerek számát. Ezt úgy kívánjuk elérni, hogy megtervezzük a pedagógusok számára a zöld kompetenciák (saját és a velük együtt dolgozók) fejlesztésének útját, létrehozzuk az ökotrénerek (PoET) csoportját, akik támogatják egymás egész életen át tartó szakmai fejlődését, létrehozunk egy online platformot (honlapot) zöld oktatási forrásokkal, kezdeményezzük az ágazatközi együttműködést a zöld kompetenciák fejlesztése terén, és kifejlesztünk egy zöld kompetencia önértékelési eszközt. Az általunk létrehozandó források fenntarthatóságának biztosítása érdekében a projekt célja, hogy a partnerszervezeteken belül fejlesszük a honlap, a PoET és az önértékelési eszköz karbantartására, valamint a podcasting alapjainak elsajátítására vonatkozó kapacitást, hogy rendelkezzenek az e és más jövőbeli projektek népszerűsítéséhez szükséges készségekkel.

Egy másik erős motiváció az, hogy amikor mi (a partnerszervezetek vezetői) részt vettünk a tavalyi EPLM-konferencián (az Európa Tanács és az EU ifjúsági partnersége által szervezett konferencia, amelynek témája a „Tanulás arról, hogyan lehet fenntarthatóbbá tenni a mobilitási projekteket” volt), bemutatták a GreenComp (európai fenntarthatósági kompetenciakeretet), és az ezt követő vitában szinte mindenki, aki felszólalt, rámutatott, hogy bár a dokumentum nagyon jól sikerült, nagyon szükséges és nagyon üdvözlendő, nagy szükség van arra, hogy „lefordítsuk” a dokumentumot cselekvőképes formába, más szóval, hogy olyan forrásokat vagy anyagokat hozzunk létre, amelyek segítenek a szakembereknek a keretrendszer gyakorlati megvalósításában, ezért a projektünk alcíme: Green Comp a gyakorlatban.

A projekt konkrét célkitűzései a következők:

  •  Egy olyan világos útvonal megtervezése, amelyet a pedagógusok követhetnek annak érdekében, hogy alkalmassá váljanak a környezeti nevelésben és a zöld kompetenciák fejlesztésében
  • Hiteles és magas szintű, professzionális ökotrénerek (PoET-ek) létrehozására és népszerűsítésére
  • A zöld kompetenciák oktatásához szükséges régi és új források összegyűjtése és elérhetővé tétele egy ingyenes, hozzáférhető és inkluzív weboldalon;
  • Egy olyan eszköz kifejlesztése, amellyel felmérhető a saját ökoliteri kompetencia mértéke;
  • Ágazatközi együttműködés kezdeményezése a zöld kompetenciák fejlesztése terén;
  • A végrehajtó partnerszervezetek kapacitásának növelése digitális kompetenciáik fejlesztésével a projekt hosszú távú fenntarthatóságának biztosítása érdekében.

A projekt fent említett célkitűzései révén ezt és még sokkal többet szeretnénk elérni.

További céljaink:

 

- Egy olyan szakmai közösség részévé válni, ahol a környezeti nevelés alapvető fontosságú, és amelynek tagjai szívesen fejlődnek és támogatják egymást szakmai fejlődésükben;

 

- Hogy betöltsük a tudás és a gyakorlat hiányosságait azzal kapcsolatban, hogyan lehet a Green Comp keretrendszert integrálni az oktatási folyamatokba - a miénkbe is, a projekt partnerszervezeteibe, mivel csapatainkban nem formális oktatással foglalkozó oktatók is vannak

 

Határozottan hiszünk abban, hogy a nem formális oktatás kulcsszerepet játszik abban, hogy az emberek megértsék környezetünk valóságát és működését, a példátlan válságot, amelyben jelenleg élünk, és hogy olyan megoldásokat tervezzenek, amelyekben az oktatás kiemelt fontosságú. Az általunk összeállított források a nem formális oktatáson alapulnak.

Itt találod a projektjeinket: